خريد ديگ بخار

خرید دیگ بخار

خريد ديگ بخار

دیگ بخار یا بویلر مجموعه‌ای از لوله‌هاست، که از آن‌ها برای انتقال گرمای تولیدی حین فرایند احتراق، به سیال (آب) استفاده می‌شود و در نهایت آب داغ یا بخار آب تولید می‌شود. در مرحله بعد، بخار یا آب داغ تولید شده در دیگ بخار ، فشرده می‌شود و برای کاربردهایی مانند گرمایش از آن استفاده می‌شود. این فرایند به انرژی و حرارت نیاز دارد.

به صورت کلی، دیگ بخار از سه بخش تشکیل شده است. بخش اول، سیستم آب تغذیه، بخش دوم سیستم بخار و بخش سوم نیز سیستم سوخت می باشد.

موارد مهم در انتخاب بویلر و خرید دیگ بخار

آیا بویلر و دیگ دارای نشان استاندارد ملی می باشد؟ با توجه به الزامات سازمان استاندارد، سازندگان بویلر و دیگ ملزم به رعایت اصول فنی و استاندارد در ساخت کلیه مخازن تحت فشار از جمله بویلر و دیگ بخار می باشند. عدم رعایت این الزامات ممکن است باعث بوجود آمدن خسارات جبران ناپذیری برای مصرف کننده باشد. از آنجایی که کلیه مسئولیت های استفاده از دیگ بخار غیر استاندارد با مصرف کننده می باشد حتما در هنگام خرید دیگ بخار به این نکته باید توجه شود.

صلاحیت تولید کننده از نظر سازمان ملی استاندارد ایران (داشتن پروانه استاندارد) چگونه است

متاسفانه تعدادی افراد سودجو بدون داشتن هیچگونه تخصص و تعهدی، نسبت به ساخت انواع بویلرها بصورت غیر استاندارد اقدام می نمایند. به همین دلیل حتما باید از فروشنده داشتن پروانه استاندارد درخواست شود

آشنایی با انواع بویلر بر اساس ساختار

بویلرها برحسب ساختار در انواع و ظرفیت‌های متعددی تولید می‌شوند که متداول‌ترین آن‌ها شامل بویلر چدنی، الکتریکی، فایرتیوب و واترتیوب است.

دیگ بخار چدنی

در دیگ بخار‌هایی با ظرفیت پایین بیشتر از جنس چدن استفاده می‌شود، این نوع بویلر نسبت به سایر بویلرها از سطح راندمان کمتری برخوردار است و فضای مورد نیاز برای کف نیز پایین است، در نتیجه هزینه اولیه آن نسبتاً پایین بوده و تعداد انتخاب‌ها بسیار کم است.

دیگ بخار الکتریکی

فضای مورد نیاز برای کف در این نوع دیگ بخار بسیار کم است ولی در عوض از سطح راندمان بالایی برخوردار بوده و هزینه اولیه این بویلر نسبتاً بالا می باشد. بویلر الکتریکی از لحاظ تعداد انشعابات متوسط بوده و از قابلیت تامین آبگرم و بخار با سطح فشار کم برخوردار است. در واقع فشار بخار این بویلر در بیشترین مقدار ۹۰۰ psig می‌باشد.

 دیگ بخار فایرتیوب

این نوع بویلر از راندمان بالایی برخوردار است و فضای کف لازمه از متوسط تا بالا متغیر است، این بویلر از قابلیت نگهداری پایینی برخوردار است و هزینه اولیه آن از متوسط تا بالا متغیر می‌باشد. همچنین باید گفت محدوده فشار آب داغ و بخار فشار پایین از ویژگی‌های بویلر فایرتیوب محسوب می‌شود. در صورتی که مصرف کننده نیاز به تولید بخار لحظه‌ای داشته باشد، بهتر است از بویلر فایرتیوب که از مخزن ذخیره بزرگی برخوردار است استفاده نمود.

بویلر واترتیوب

دیگ بخار واترتیوب از راندمان نسبتاً خوبی (متوسط) برخوردار است و فضای کف مورد نیاز بالا بوده و باید گفت هزینه اولیه دستگاه در سطح بالایی قرار دارد. بویلرهای بخار واترتیوب دارای انشعابات بالایی بوده و آب داغ را با دمای بالایی تامین می‌کنند.

مهم‌ترین عواملی که باعث افزایش طول عمر دیگ‌های بخار می‌گردد عبارتند از

  • طراحی و ساخت دیگ بر اساس نقشه‌های ساخت تایید شده و نیز طبق روش‌های مورد قبول ارائه شده در استانداردهای بین المللی
  • استفاده از فولادهای آلیاژی و لوله‌های آتش خوار عنوان شده در ردیف 7، سطح حرارتی کافی تیوپ‌ها، تعداد پاس‌های دیگ بخار
  • انتخاب مشعل با ظرفیت محاسبه شده مناسب گرمایش دیگ (حداکثر 20 درصد بیش‌تر از ظرفیت دیگ بخار)
  • تنظیم بودن شعله مشعل (آبی سوز بودن و جریان طولی مستقیم شعله مشعل در دیگ بخار)
  • در صورت استفاده از مشعل گازوئیل سوز، نوع و زاویه پاشش سوخت از نازل گازوئیل مشعل، بر اساس قطر و طول محفظه احتراق دیگ و بنا به پیشنهاد کارخانه سازنده دیگ تعیین می‌شود.
  • محاسبه و اجرای دقیق دودکش از نظر قطر و ارتفاع مکش دود با توجه به حجم هوای احتراقی
  • انجام بازرسی‌ها و سرویس‌های دوره‌ای خصوصا در رابطه با چگونگی و نحوه احتراق مشعل در دیگ آبگرم فولادی، عملکرد صحیح سطح کنترل‌ها، شیر اطمینان، ترموستات‌ها و...
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.